Document atasat din sectiunea
Legislatie Euroavocatura
ANEXA Nr. 1*)
___________
*)
Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
DECONT
SIGLĂ DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ 300
Perioada de raportare (luna/trimestru/semestru/an)┌─────────────┐
Anul ┌──────┐ └─────────────┘
└──────┘
DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Cod de identificare fiscală RO ┌─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│Denumire/Nume, Prenume ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│
│ └─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘│
│Domiciliul fiscal │
│ │
│Judeţ ┌─────────────────┐ Localitate ┌─────────────────┐ Strada ┌─────────────────┐ Număr ┌───┐ Bloc ┌───┐ Scara ┌───┐│
│ └─────────────────┘ └─────────────────┘ └─────────────────┘ └───┘ └───┘ └───┘│
│ │
│Ap. ┌────┐ Cod poştal ┌─────────┐ Sector ┌─────────┐ Telefon ┌────────┐ Fax ┌─────────┐ E-mail ┌─────────────────────┐│
│ └────┘ └─────────┘ └─────────┘ └────────┘ └─────────┘ └─────────────────────┘│
│ │
│Banca ┌────────────────────────────────────────────────┐ Cont ┌──────────────────────────────────────────────────────┐│
│ └────────────────────────────────────────────────┘ └──────────────────────────────────────────────────────┘│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
PRO RATA DE DEDUCERE % ┌─┬─┬─┬─┬─┐
└─┴─┴─┴─┴─┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────┐
│ TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ COLECTATĂ │ │ - lei -│
├────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│Nr. │ Denumire indicatori │Valoare│ TVA │
│crt.│ │ │ │
├────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────┤
│ COMERŢ INTRACOMUNITAR ŞI ÎN AFARA UE │
├────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────┤
│ 1 │Livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143, alin. (2), lit. a) şi d) din Codul │ │ │
│ │fiscal │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 2 │Regularizări livrări intracomunitare scutite conform art. 143, alin. (2), lit. a) şi d) din │ │ │
│ │Codul fiscal │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ │Livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care locul livrării/locul prestării este în │ │ │
│ 3 │afara României (în UE sau în afara UE), precum şi livrări intracomunitare de bunuri, scutite │ │ │
│ │conform art. 143, alin. (2), lit. b) şi c) din Codul fiscal │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 4 │Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA │ │ │
│ │(taxare inversă), din care: │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ │Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), │ │ │
│4.1 │iar furnizorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care a avut loc livrarea │ │ │
│ │intracomunitară │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 5 │Regularizări privind achiziţiile intracomunitare │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 6 │Bunuri şi servicii achiziţionate pentru care beneficiarul din România este obligat la plata TVA │ │ │
│ │(taxare inversă), cu excepţia celor de la rd. 4 şi 5 │ │ │
├────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────┤
│ LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII ÎN INTERIORUL ŢĂRII ŞI EXPORTURI │
├────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────┤
│ 7 │Livrări de bunuri şi prestări de servicii, taxabile cu cota 19% │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 8 │Livrări de bunuri şi prestări de servicii, taxabile cu cota 9% │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 9 │Livrări de bunuri taxabile cu cota de 5% │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 10 │Bunuri şi servicii achiziţionate supuse măsurilor de simplificare pentru care beneficiarul este │ │ │
│ │obligat la plata TVA (taxare inversă) │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 11 │Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite cu drept de deducere, cu excepţia celor de la │ │ │
│ │rd. 1-3 şi operaţiuni supuse măsurilor de simplificare │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 12 │Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite fără drept de deducere │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 13 │Regularizări taxă colectată │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 14 │TOTAL TAXĂ COLECTATĂ (sumă de la rd. 1 până la rd. 13, cu excepţia celor de la rd. 4.1) │ │ │
├────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────┤
│ ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE DE BUNURI ŞI ALTE ACHIZIŢII DE BUNURI ŞI SERVICII IMPOZABILE ÎN ROMÂNIA │
├────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────┤
│ 15 │Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA │ │ │
│ │(taxare inversă), din care: │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│15.1│Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), │ │ │
│ │iar furnizorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care a avut loc livrarea │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 16 │Regularizări privind achiziţiile intracomunitare │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 17 │Bunuri şi servicii achiziţionate pentru care beneficiarul din România este obligat la plata TVA │ │ │
│ │(taxare inversă), cu excepţia celor de la rd. 15 şi 16 │ │ │
├────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────┤
│ ACHIZIŢII DE BUNURI/SERVICII ÎN INTERIORUL ŢĂRII ŞI IMPORTURI, ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE│
├────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────┤
│ 18 │Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19% │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 19 │Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9% │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 20 │Achiziţii de bunuri taxabile cu cota de 5% │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 21 │Achiziţii de bunuri şi servicii scutite de taxă sau neimpozabile │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 22 │TOTAL TAXĂ DEDUCTIBILĂ (sumă de la rd. 15 până la rd. 20, cu excepţia celor de la rd. 15.1) │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 23 │SUB-TOTAL TAXĂ DEDUSĂ CONFORM ART. 145 SAU 147 │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 24 │TVA efectiv restituită cumpărătorilor străini, inclusiv comisionul unităţilor autorizate │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 25 │Regularizări taxă dedusă │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 26 │Ajustări la finele anului conform pro-rata/ajustări pentru bunurile de capital │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────┤
│ 27 │TOTAL TAXĂ DEDUSĂ (rd. 23 + rd. 24 + rd. 25 + rd. 26) │ │ │
└────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────┐
│ REGULARIZĂRI CONFORM ART. 1473 DIN CODUL FISCAL │ - lei -│
├────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│Nr. │ Denumire indicatori │ TVA │
│crt.│ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 28 │Suma negativă a TVA în perioada de raportare (rd. 27 - rd. 14) │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 29 │Taxa de plată în perioada de raportare (rd. 14 - rd. 27) │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 30 │Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente (rd. 34 din decontul perioadei fiscale │ │
│ │precedente) neachitată până la data depunerii decontului de TVA │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 31 │TVA de plată cumulat (rd. 29 + rd. 30) │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 32 │Soldul sumei negative a TVA reportate din perioada precedentă pentru care nu s-a solicitat rambursare │ │
│ │(rd. 35 din decontul perioadei fiscale precedente) │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 33 │Suma negativă a TVA cumulate (rd. 28 + rd. 32) │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 34 │Sold TVA de plată la sfârşitul perioadei de raportare (rd. 31 - rd. 33) │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ 35 │Soldul sumei negative de TVA la sfârşitul perioadei de raportare (rd. 33 - rd. 31) │ │
└────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────┘
Cod CAEN al activităţii preponderente efectiv desfăşurate în perioada de raportare: ┌──────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────┘
Solicitaţi rambursarea soldului sumei negative de TVA? [ ] DA Nr. de evidenţă a plăţii: ┌───────┐
[ ] NU └───────┘
Prezenta declaraţie constituie titlu de creanţă şi produce efectele juridice ale înştiinţării de plată de la data
depunerii acesteia, în condiţiile legii.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele din această declaraţie sunt corecte şi
complete.
Nume, Prenume: ┌───────────────────────────────────────────────┐ ┌──────────────────────────┐
└───────────────────────────────────────────────┘ Semnătura şi ştampila │ │
Funcţia: ┌───────────────────────────────────────────────┐ └──────────────────────────┘
└───────────────────────────────────────────────┘
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
LOC rezervat organului fiscal Nr. înregistrare: ┌─────────────────────────────┐ Data: ┌────────────────────┐
└─────────────────────────────┘ └────────────────────┘
|
Număr de operator de
date cu caracter personal 1067
Cod MEF 14.13.01.02
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (300)
"Decont de taxă pe valoarea adăugată"
Formularul
(300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se completează de persoanele
impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Legea
nr. 571/2003
privind
Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Codul fiscal.
Persoanele
impozabile care conduc evidenţa contabilă, potrivit legii, pentru operaţiunile
realizate pe bază de contract de asociere în participaţiune declară inclusiv
datele şi informaţiile privind taxa pe valoarea adăugată rezultate din astfel
de operaţiuni.
Formularul
(300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se depune la organul fiscal
competent, la următoarele termene:
a) lunar, până la
data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se depune decontul, de
persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este luna calendaristică,
potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial,
până la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul următor celui pentru
care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală
este trimestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 din
Codul fiscal;
c) semestrial, până
la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul următor celui pentru care
se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal
competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul calendaristic, potrivit
prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80
alin. (2) din
normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VI din
Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 44/2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii
nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în
continuare Norme metodologice;
d) anual, până la
data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor celui pentru care se depune
decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a
aprobat ca perioadă fiscală anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561
alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice.
Formularul
(300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se depune în format electronic,
astfel:
- la registratura
organului fiscal competent;
- la poştă, prin
scrisoare recomandată;
- prin completare pe
pagina de internet a Ministerului Economiei şi Finanţelor de către
contribuabilii eligibili, conform reglementărilor de utilizare a serviciului;
- prin Sistemul
electronic naţional (SEN), de către marii contribuabili.
Formatul depus
pe suport electronic va fi însoţit de formularul editat de persoana impozabilă
cu ajutorul programului de asistenţă, semnat şi ştampilat conform legii.
Formularul se
editează în două exemplare:
- un exemplar se
depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;
- un exemplar se
păstrează de către persoana impozabilă.
Formatul
electronic al formularului (300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se
obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi se transmite organului competent pe suport
electronic.
Programul de
asistenţă este pus la dispoziţie gratuit persoanelor impozabile de unităţile
fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Economiei
şi Finanţelor, la adresa www.mfinante.ro
Direct pe
site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor depun contribuabilii care dispun
de un certificat digital eliberat de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
ATENŢIE! Nu se
înscriu în decont:
- taxa pe valoarea
adăugată din facturile de executare silită, de către persoanele abilitate prin
lege să efectueze vânzarea bunurilor supuse executării silite;
- diferenţele de taxă
pe valoarea adăugată de plată constatate de organele de inspecţie fiscală,
pentru care nu este reglementată includerea în decont;
- documentele
neevidenţiate în jurnalele pentru cumpărări sau vânzări, constatate de
organele de inspecţie fiscală;
- taxa pe valoarea
adăugată pentru care se află în derulare o înlesnire la plată.
Completarea
formularului se face astfel:
Perioada de
raportare
"Perioada de
raportare" poate fi luna calendaristică, trimestrul calendaristic, semestrul
calendaristic sau anul calendaristic, în condiţiile art. 1561 din
Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice.
Se înscrie cu
cifre arabe numărul perioadei de raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03
pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru
care se completează declaraţia se înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de
exemplu, 2008).
Secţiunea
"Date de identificare a persoanei impozabile"
Caseta "Cod de
identificare fiscală" se completează astfel:
- contribuabilii
persoane juridice, cu excepţia comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi
fără personalitate juridică înscriu codul de înregistrare fiscală;
- comercianţii,
inclusiv sucursalele comercianţilor care au sediul principal al comerţului în
străinătate, înscriu codul unic de înregistrare;
- contribuabilii
persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
exercită profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală;
- contribuabilii
persoane fizice, cu excepţia persoanelor fizice care desfăşoară activităţi
economice în mod independent sau care exercită profesii libere, înscriu codul
de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul fiscal;
- contribuabilii
persoane impozabile care nu sunt stabilite în România, conform art. 1251
alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe
valoarea adăugată în România, potrivit art. 153 din acelaşi act normativ,
înscriu codul de înregistrare fiscală.
Reprezentantul
fiscal desemnat de o persoană impozabilă stabilită în străinătate înscrie
codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal ca
mandatar al persoanei impozabile, care este diferit de codul de înregistrare
în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a acestuia.
Înscrierea
cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta.
Caseta "Denumire"
se completează cu denumirea persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii
fără personalitate juridică ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după
caz.
În cazul
persoanelor impozabile stabilite în străinătate care şi-au desemnat
reprezentant fiscal, în caseta "Denumire" se înscriu informaţiile de
identificare înscrise pe certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării
(denumirea persoanei impozabile stabilite în străinătate, reprezentată fiscal
prin reprezentantul fiscal desemnat în condiţiile legii).
Caseta "Domiciliul
fiscal" se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul
social, sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al contribuabilului.
În cazul
persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care şi-au desemnat
reprezentant fiscal, în caseta "Domiciliul fiscal" se înscrie domiciliul
fiscal al reprezentantului.
În rubrica
"Pro rata de deducere" se înscrie pro rata determinată potrivit art. 147 din
Codul fiscal.
Secţiunea "Taxa
pe valoarea adăugată colectată"
Rândul 1 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzări*),
privind baza de impozitare pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite
conform art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din Codul fiscal, şi pentru livrările
intracomunitare de bunuri cu cod T, efectuate în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare de cumpărătorul revânzător, prevăzute la art. 1321
alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine
în perioada de raportare**),
inclusiv regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate în cadrul aceluiaşi trimestru calendaristic şi
inclusiv sumele din facturile primite pentru încasări de avansuri parţiale
pentru livrările intracomunitare de bunuri scutite. Se înscriu, de asemenea,
reducerile de preţ acordate ulterior de furnizor, într-un alt trimestru decât
cel în care a intervenit exigibilitatea pentru livrările intracomunitare
respective.
Rândul 2 - se
înscriu regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate la rd. 1 din decont în alt trimestru, precum:
modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a livrării
intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
Rândul 3 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzări*),
privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri/prestările de servicii
care nu sunt impozabile în România pentru că nu au locul livrării/prestării
stabilit, conform art. 132 şi 133 din Codul fiscal, în România, precum şi
pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2)
lit. b) şi c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare**),
inclusiv regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate iniţial, precum: acordarea de reduceri de preţ,
modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a livrării/prestării
sau a livrării intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea
taxei, orice alte evenimente menite să conducă la modificarea datelor
declarate iniţial şi inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri
parţiale pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite.
Rândul 4 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpărări*),
privind baza de impozitare pentru achiziţiile intracomunitare de bunuri
taxabile în România, precum şi baza de impozitare pentru achiziţiile de bunuri
efectuate de către beneficiarul unei livrări ulterioare efectuate în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei
conform art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, şi taxa pe valoarea
adăugată aferentă, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de
raportare**),
inclusiv regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate în cadrul aceluiaşi trimestru calendaristic şi
inclusiv sumele din facturile primite pentru plăţi de avansuri parţiale pentru
achiziţii intracomunitare de bunuri. Se înscriu, de asemenea, reducerile de
preţ acordate ulterior de furnizor, într-un alt trimestru decât cel în care a
intervenit exigibilitatea pentru achiziţiile intracomunitare respective.
Rândul 5 - se
înscriu achiziţiile intracomunitare de bunuri a căror exigibilitate a
intervenit în alt trimestru, dar respectiva achiziţie nu a fost declarată,
regularizările privind achiziţiile intracomunitare declarate în trimestre
anterioare şi datorate unor evenimente care determină modificarea datelor
declarate iniţial, precum:
- modificarea
preţului bunurilor care au fost declarate ca achiziţie intracomunitară pe bază
de autofactură, în condiţiile legii, ulterior factura primită de la furnizor
având un preţ mai mare sau mai mic;
- anularea totală sau
parţială a unei operaţiuni după emiterea facturii, fără ca bunurile să fie
livrate;
- declararea
achiziţiei intracomunitare pe bază de autofactură, în condiţiile legii, într-un
trimestru calendaristic, ulterior, la primirea facturii de la furnizor,
constatându-se că exigibilitatea achiziţiei intracomunitare intervenea într-un
trimestru anterior;
- modificarea bazei
impozabile a achiziţiei intracomunitare şi a taxei aferente ca urmare a
modificării cursului valutar de referinţă aplicabil, datorată unor
neconcordanţe între data primirii facturii de la furnizor şi data declarării
achiziţiei intracomunitare;
- orice alte
evenimente de natură să modifice datele declarate iniţial, cu excepţia
reducerilor de preţ acordate ulterior de furnizor, într-un alt trimestru decât
cel în care au fost efectuate livrările de bunuri.
Rândul 6 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpărări*),
privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată pentru achiziţiile de
bunuri şi servicii pentru care beneficiarul din România este persoană obligată
la plata TVA conform art. 150 alin. (1) lit. b)-d), f) şi g) şi pentru
importurile de bunuri cărora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4)
şi (5) din Codul fiscal.
Rândul 7 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzări*),
pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare,
privind:
- baza de impozitare
şi taxa pe valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri/prestările
de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru livrările de bunuri şi
prestările de servicii asimilate;
- baza de impozitare
şi taxa pe valoarea adăugată colectată pentru operaţiunile supuse regimurilor
speciale de taxă pe valoarea adăugată determinate pe baza situaţiilor de
calcul întocmite în acest scop.
Rândul 8 - se
înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*),
pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare,
privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată colectată pentru
livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv
pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii asimilate.
Rândul 9 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzări*),
pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare,
privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată colectată pentru
livrările de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Rândul 10 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de cumpărări*),
privind baza de impozitare şi taxa colectată pentru achiziţiile de bunuri şi
de servicii, a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare, de
către beneficiarii care aplică măsurile de simplificare prevăzute la art. 160
din
Codul fiscal.
Rândul 11 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzări*),
pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare sau
în perioade fiscale anterioare, privind:
- baza de impozitare
pentru livrările de bunuri/prestările de servicii scutite cu drept de deducere,
prevăzute la art. 143 alin. (1), art. 144 şi 1441 din Codul fiscal;
- baza de impozitare
pentru operaţiuni scutite de taxă, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5
şi lit. b) din Codul fiscal, în cazul în care cumpărătorul sau clientul este
stabilit în afara Uniunii Europene sau în cazul în care aceste operaţiuni sunt
în legătură directă cu bunuri care vor fi exportate, precum şi în cazul
operaţiunilor efectuate de intermediari care acţionează în numele şi în contul
altei persoane, atunci când aceştia intervin în derularea unor astfel de
operaţiuni;
- baza de impozitare
pentru livrările/prestările efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii
aplică măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 12 - se
înscriu informaţiile preluate din jurnalul de vânzări*),
privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri scutite fără drept de
deducere, prevăzute la art. 141 din Codul fiscal.
Rândul 13 - se
evidenţiază sumele rezultate din corectarea informaţiilor de la rd. 6, 7, 8, 9
şi 10 din deconturile anterioare, precum şi orice alte sume rezultate din
regularizările prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente
care determină modificarea datelor declarate iniţial, precum: acordarea de
reduceri de preţ, modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a
operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
Secţiunea "Taxa
pe valoarea adăugată deductibilă"
Rândul 15 - se
înscriu aceleaşi informaţii declarate la rd. 4.
Rândul 16 - se
înscriu aceleaşi informaţii declarate la rd. 5.
Rândul 17 - se
înscriu aceleaşi informaţii declarate la rd. 6.
Rândul 18 - se
înscriu informaţiile din jurnalul de cumpărări*),
privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă
achiziţiilor din ţară de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19%, precum şi
baza de impozitare şi taxa aferentă importurilor care nu se încadrează în
prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care
exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 19 - se
înscriu informaţiile din jurnalul de cumpărări*),
privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă
achiziţiilor din ţară de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9%, precum şi
taxa aferentă importurilor care nu se încadrează în prevederile art. 157 alin.
(4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în perioada
de raportare.
Rândul 20 - se
înscriu informaţiile din jurnalul de cumpărări*),
privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă
achiziţiilor din ţară de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Rândul 21 - se
înscriu informaţiile din jurnalul de cumpărări*),
privind:
- contravaloarea
achiziţiilor de bunuri şi servicii a căror livrare/prestare a fost scutită de
taxă, neimpozabilă sau supusă unui regim special de taxă;
- contravaloarea
achiziţiilor intracomunitare scutite de taxă sau neimpozabile în România;
- contravaloarea
importurilor scutite de taxa pe valoarea adăugată.
Nu este
obligatorie înscrierea în decont a sumelor care nu sunt incluse în baza
impozabilă.
Rândul 23 - se
înscrie taxa pe valoarea adăugată efectiv dedusă pentru achiziţiile prevăzute
la rd. 15-20:
- conform art. 145
din Codul fiscal, în cazul persoanelor care au drept de deducere integral;
- conform art. 147
din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv
taxa preluată din coloanele jurnalului pentru cumpărări*),
în funcţie de destinaţia achiziţiilor: taxa aferentă achiziţiilor destinate
realizării de operaţiuni pentru care taxa se deduce integral, taxa aferentă
achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni pentru care taxa se deduce pe
bază de pro rata, iar taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării
operaţiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în acest rând. Totalul
de la rd. 23 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rd. 15-20.
Rândul 24 - se
înscriu sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată efectiv restituită, în
baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumpărătorilor persoane
fizice care nu sunt stabilite în Comunitatea Europeană, de către persoanele
impozabile autorizate în acest sens, inclusiv comisionul perceput pentru
activitatea de restituire a taxei.
Rândul 25 - se
evidenţiază sumele rezultate din corectarea informaţiilor, precum şi orice
alte sume rezultate din regularizări prevăzute de legislaţia în vigoare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate iniţial,
precum: reducerile de preţ acordate de furnizori/prestatori, modificarea
preţului, nedeclararea operaţiunii în perioada în care intervine
exigibilitatea, pentru informaţiile de la rd. 17, 18, 19, 20 din deconturile
anterioare de taxă depuse la organele fiscale.
Rândul 26 - se
înscriu diferenţele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca urmare a
ajustării anuale pe bază de pro rata definitivă, prevăzute la art. 147 din
Codul fiscal, precum şi diferenţele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca
urmare a ajustării taxei deductibile pentru bunurile de capital prevăzute la
art. 149 şi la art. 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, după caz.
Secţiunea "Regularizări
conform art. 1473 din Codul fiscal"
Rândul 30 - se
preia suma prevăzută la rd. 34 din decontul perioadei precedente celei de
raportare, din care se scad sumele achitate până la data depunerii decontului.
Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus după publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia
suma prevăzută la rd. 32 din decontul perioadei precedente, din care se scad
sumele achitate.
Rândul 32 - se
preia suma prevăzută la rd. 35 din decontul perioadei precedente celei de
raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea casetei
corespunzătoare din decontul anterior. Pentru primul decont de taxă pe
valoarea adăugată, depus după publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia suma prevăzută la rd. 33 din
decontul perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
Câmpul "Nr. de
evidenţă a plăţii" nu se completează, în condiţiile prevăzute de Ordinul
ministrului finanţelor publice
nr. 2.235/2006
privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor
publice în domeniul administrării fiscale, cu modificările ulterioare, şi de
Ordinul ministrului economiei şi finanţelor
nr. 3.660/2008
pentru prorogarea termenului prevăzut de Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale
ministrului finanţelor publice în domeniul activităţii fiscale.
Nu se admit
întocmirea şi depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor
din deconturile anterioare.
În ce priveşte
achiziţiile intracomunitare de bunuri, pe lângă legislaţia naţională, organele
fiscale şi contribuabilii vor ţine cont de art. 21 din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 1.777/2005 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare
a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxă pe valoarea adăugată.
___________
*)
Prin jurnale de vânzări şi jurnale de cumpărări se înţelege orice jurnale,
registre, evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile
au obligaţia să le întocmească în conformitate cu prevederile art. 156 din
Codul fiscal şi ale pct. 79 din
normele
metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 44/2004,
cu modificările şi completările ulterioare. Prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor se propun modele de jurnale de vânzări şi cumpărări,
utilizarea acestor modele de către persoanele impozabile fiind opţională.
**)
Pentru a evita orice neconcordanţă între livrările intracomunitare de bunuri,
scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA şi în declaraţia
recapitulativă pentru astfel de livrări în statul membru de origine, şi
achiziţiile intracomunitare evidenţiate în decontul de TVA şi în declaraţia
recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de
destinaţie, momentul exigibilităţii taxei pentru achiziţiile intracomunitare
intervine:
-
în a 15-a zi a lunii următoare celei în care a avut loc faptul generator,
respectiv livrarea;
-
la data emiterii facturii pentru livrarea respectivă către persoana care
cumpără bunurile, inclusiv în cazul facturilor pentru încasarea de avansuri
parţiale, dacă factura este emisă înainte de data de 15 a lunii următoare
lunii în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea.
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE,
modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare ale formularului (300)
"Decont de taxă pe valoarea adăugată"
Denumirea
formularului: Decont de taxă pe valoarea adăugată
Cod MEF:
14.13.01.02
Format: A4/t1
Caracteristicile de tipărire: se utilizează echipament informatic pentru
completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie
gratuit de unităţile fiscale teritoriale.
Se difuzează
gratuit.
Se utilizează
la declararea operaţiunilor din sfera TVA.
Se întocmeşte
de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Circulă: - în
format electronic, la organul fiscal în a cărui rază teritorială plătitorul de
taxă pe valoarea adăugată îşi are domiciliul fiscal;
- în format hârtie,
în două exemplare listate, semnate şi ştampilate, potrivit legii, din care:
▪ un exemplar
la contribuabil;
▪ un exemplar
la organul fiscal.
Se păstrează:
- formatul electronic, în arhiva de documente electronice;
- formatul hârtie, la
dosarul fiscal al contribuabilului.
Document atasat din sectiunea
Legislatie Euroavocatura